Näin skandaali kiinnostaa

06Huh08

Kävijämäärä Skandaalin polttopisteessäOheisessa kuvassa on tämän blogin päivittäisen kävijämäärän kuvaaja 7.3.-5.4.2008. Varsinainen kävijämäärä on häveliäisyyssyistä liikesalaisuus, mutta kehotankin kiinnittämään huomiota tilastopiikkeihin.

Tuona aikana seurasin blogissani suht tiiviisti ulkoministeri Ilkka Kanervan tekstiviestiskandaalin kehittymistä. Asia tuli julkisuuteen 6.3.2008 Hymy-lehdessä, ja Kanerva-ikkuna sulkeutui 1.4.2008 ulkoministerin eroon.

Vaikka oheinen käppyrä ei olekaan millään muotoa tilastollisesti pätevä kuvaamaan yhtään mitään, se on kuitenkin suuntaa antava aidon skandaalin kiinnostavuudesta (tähän blogiin tullaan enimmäkseen hakukoneiden välityksellä). Skandaalin ylivertainen vetovoima muihin uutisaiheisiin nähden on yksi syy siihen, miksi asia on ollut niin paljon esillä mediassa viime päivinä. Tämä koskee irtonumerolehtien ja tv-kanavien lisäksi nykyisin myös päivälehtiä ja erityisesti kävijäklikkausten varassa eläviä verkkopalveluita.

Oheinen käyrä kertoo ennen kaikkea sen, ettei skandaalin synnyttämä kiinnostus ole jatkuvaa ja tasaista vaan elää dramaattisten uutiskäänteiden varassa, kuitenkin huipentuen loppukliimaksia kohden. Jos uutisrintamalla ei tapahdu mitään, yleisön kiinnostus laskee kuin lehmän häntä, ja pian aihe katoaa aktiivisesta julkisuudesta.

Blogini tilastossa on kaksi selvää piikkiä: tiistaina 11.3. ja tiistaina 1.4. Ensin mainittu päivämäärä on sitä aikaa, kun aihe oli juuri lähtenyt laajaan jakeluun ja tullut suurelle yleisölle tutuksi HS:n, STT:n, tv-uutisten ja maakuntalehtien välityksellä. Hymy-lehti itsessään ei tavoita riittävästi yleisöä, eikä todellinen skandaali synny vielä edes iltapäivälehtien kohinasta. Vasta laajempi levitys voi räjäyttää skuupista skandaalin.

Jälkimmäinen päivämäärä on Kanervan eropäivä, joka dramaattisuudessaan synnytti hurjan kiinnostuspiikin. Sen jälkeen yleisön mielenkiinto hupenee hyvin nopeasti, ellei mitään yllättävää tapahdu.

Uutisaiheiden ja skandaalien myyvyydestä lisää vuonna 2004 ilmestyneessä gradussani.

Mainokset


3 Responses to “Näin skandaali kiinnostaa”

  1. TNS Gallupin kävijämäärämittaukset viikolta 14/2008:

    Iltasanomat.fi +5,0 %
    Iltalehti.fi +7,6 %
    MTV3.fi +5,4 %
    Yle.fi -0,7 %
    HS.fi +0,1 %
    Hymy.fi +116,5 %

  2. Näetkö mistä ollaan tultu? Meinaan piikit voi tämän kokoisessa blogissa olla ihan vain sitäkin, että joku on suosittu sivu linkittänyt tänne tai linkki on kiertänyt chateissa. Voisin kuvitella et joku linkki Suomi 24:ssa tai Muropaketissa oikeaan aikaan oikeasta aiheesta saisi yksittäinkin piikin aikaseksi.

  3. Zache: Valitettavan vähän kukaan tänne linkittelee, ja silloin, kun niin tapahtuu, se näkyy kyllä pienenä piikkinä. Blogin kävijät tulivat Kanerva-viikolla enimmäkseen hakukoneiden kautta hakien tätä Kanerva-casea ja jonkin verran WordPress.comin taginostoista. Niissäkin oli klikattu yleensä Johanna Tukiaista.

    Enkä nyt puhunut pelkästään blogin kävijämäärien pohjalta vaan taustalla oli muutakin tilastollista faktaa, josta lisää ehkä myöhemmin.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: