Kenen syytä skandaali on?

13syys07

paavo.jpg

”Me kansanedustajat emme aiheuta skandaaleja. Skandaalit aiheuttaa lehdistö. Koskaan ei nimittäin voi tietää, mikä meidän tekemisemme aiheuttaa skandaalin. Skandaaleja määrittävät lähinnä huonot uutispäivät. Mitä vähemmän oikeita uutisia, sitä varmemmin joku täysin toissijainen ohimenevä asia nostetaan ’skandaaliksi’.

– Kansanedustaja Paavo Arhinmäki (vas)

Punajuuri-blogissaan 8.6.2007

Onko skandaali puhdas mediatuote kuten Arhinmäki väittää? Toimittajien vakiovastaus on, että skandaali on jo olemassa – media vain raportoi siitä. Kumpikin on oikeassa ja väärässä.

Arhinmäki on oikeassa siinä, että skandaalit tulevat usein pyytämättä ja yllätyksenä. Ne tuntuvat kiertyvän kokonaisuuden kannalta epäolennaisten seikkojen ympärille, mutta silti niillä voi olla dramaattisia seurauksia. Siinäkin on perää, että huonoina uutispäivinä ja kesähelteillä median on pinnisteltävä enemmän, jotta puheenaihetyhjiö saataisiin täytettyä.

Väärässä Arhinmäki on tietenkin siinä, ettei skandaalin kohteilla olisi osaa eikä arpaa skandaalin puhkeamiseen. Skandaalissa on aina kysymys moraalikoodien ja normien rikkomisesta, joskus jopa laittomista teoista. Tyhjästä skandaalit eivät kehkeydy, vaikka joskus skandaalin synnyttäneet epäilyt todetaankin myöhemmin aiheettomiksi. Mitä merkittävämmässä asemassa henkilö on ja mitä välinpitämättömämmin hän suhtautuu vallitseviin normeihin, sitä todennäköisempää on, että jossakin vaiheessa rysähtää. Asiaan voi siis itsekin vaikuttaa.

Myöskään median rooli ei ole niin passiivinen kuin media itse antaa ymmärtää. Ilman joukkotiedotusvälineitä ei olisi kuin pienten yhteisöjen paikallisia skandaaleja, kun tiedon tekninen jakelualusta puuttuisi. Jos jostakin teosta ei tiedetä eikä puhuta, se ei voi olla skandaali. Media toimii siis platformina skandaalien levityksessä ja on siten nykyskandaalien syntymisen perusedellytys.

Medialla on myös aktiivinen rooli vallankäyttäjien rikkomusten esiinkaivajana. Ilman sinnikästä tutkivaa journalismia Nixon, Juhantalo, Jäätteenmäki ja kumppanit eivät olisi joutuneet eroamaan virastaan. Koska tämä on tiedotusvälineiden perustehtävä, skandaalihakuisuus on mediassa jo sisäänrakennettuna. Markkinoiden paine taas määrittelee sen, miten voimakasta kunkin välineen skandaalihakuisuus on.

Äärimmäisiä esimerkkejä ylikierroksilla käyvästä kohuntuotannosta ovat sepitetyt tarinat, joita Suomessa ei ole toistaiseksi juurikaan paljastunut, ja maksetut julkkishaastattelut, joissa jutusta tai juttusarjasta palkkion saaneelle julkkikselle tapahtuu seurantajakson aikana yllättävän paljon kaikkea skandaalinkäryistä.

Viattomuus ja syyllisyys on aina ensin jonkun havaittava. Viattomuus ja syyllisyys eivät ole toimittajien luomaa sepitettä, mutta ne eivät myöskään ole heti olemassa oikealla paikallaan, oikealla painoarvolla. Jonkun pitää nämä valinnat aina ensin tehdä. Mediatutkimuksessa puhutaan kehystämisestä (framing), jossa media tuottaa tiettyjä tulkintoja asioista ja tapahtumista valitsemalla ja painottamalla toisia puolia ja häivyttämällä toisia.

Media tekee ensimmäisen moraalisen kannanottonsa nimeämällä jonkin tapahtuman tai teon skandaaliksi, vallitsevien normien vastaiseksi asiaksi. Toinen moraalinen kannanotto sisältyy siihen painoarvoon, jonka tiedotusvälineet suovat skandaaliksi määrittelemälleen asialle. Annetaanko uutiselle kolme palstaa, sivu, aukeama vai kokonainen erikoissivusto ja jatketaanko aihetta seuraavina päivinä?

Media ei siis ole mikään tahdoton ja passiivinen välikappale vaan skandaalien aktiivinen paljastaja ja tuottaja, kantaa ottava kehystäjä ja innokas jakelija. Media ei luo skandaaleja tyhjästä, mutta se kyllä osallistuu tapahtumien ja tekojen skandalisoimiseen varsin tehokkaasti.

Advertisements


One Response to “Kenen syytä skandaali on?”


  1. 1 Kansan pitää nyt skarpata « Skandaalin polttopisteessä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: